facebook

vineri, 31 mai 2013

Logaritmii si viata

Azi e ultimul sunet. Pentru mulți liceeni - chiar ultimul. Cea mai bună ocazie pentru a scrie acest articol.

Acum câțiva ani, am fost invitat să țin o cuvântare la o aniversare a liceului meu. Trebuia să le spun ceva inspirațional, despre importanța învățatului. Și știți, nu a trebuit să inventez nimic.

Una din companiile mele, Agenția "Estimator-VM", este specializată în piețele de capital. O activitate de-a noastre este calcularea zilnică a unui indice bursier. Iată formula lui de calcul:










O altă activitate de bază a Agenției este stabilirea valorii companiilor. Iată formula pentru aceasta:



Iar când facem evaluări la companii străine, care sunt tranzaționate activ la burse, putem folosi și această metodă de calcul:


Păi iată. Când a trebuit să le spun copiilor despre utilitatea învățatului, le-am zis următoarele:

Când învățam la școală, îmi părea că unele lucruri din acele predate aici sunt absolut inutile în viață. De exemplu, logaritmii naturali. Credeam că după absolvirea școlii și a facultății, voi putea uita cu bine de ei și nu-mi voi mai aminti niciodată pe urmă.

Și iată peste câțiva ani după factultate, la lucru, am fost nevoit să utilizez în activitatea mea calcule cu logaritmi naturali. Și, ca prin minune, tot ce-am învățat la școală despre ei, mi-a revenit și s-a dovedit a fi foarte util. Cine ar fi știut?

Noi deseori privim programul de studii ca ceva rupt complet de viață, și din păcate, de multe ori așa și este. Însă e mare păcat când cu vreo ocazie avem nevoie de ceva ce era inclus în programul de studii, dar a fost ignorat de noi, considerând că nu e de nici o utilitate practică.

Învățați. Învățați cât mai mult posibil. Cunoștințele nu cer mâncare, și nu vă pot încurca. Dar niciodată nu știi cum ceva din ce-ai învățat poate să-ți prindă bine. Câ cât cunoști mai multe, cu atât ești mai pregătit pentru viața de după pereții acestui liceu.

4 comentarii:

  1. Ar trebui o mica precizare in cazul FCFF-ului: asta contine si valoarea datoriilor. Deci valoarea PV_Equity (sau valoarea de piata anticipata a companiei) este valoarea mentionata mai sus minus valoare prezenta a datoriilor bancare si operationale. Mai mult ca atat valoarea de mai sus depinde si de estimarea corecta a ratei cresterii, iar daca se asuma doar o singura rata a cresterii, de cele mai multe ori estimarea nu e cea mai corecta.

    Dar sa revin la tema: ceia ce se invata la matematica in scolile Moldovenesti in mare masura este gunoi care nu trebuieste nimanui (cel putin in proportie de vreo 75%). La scoala trebuie sa se predea bazele matematicii, si regulile de baza, dar nu aproximarile lui Taylor, maximizarile/minimizarile si alte chestii care se invata la scolile avansate de masterat si doctorantura. Si eu am invatat la Eliade toate rahaturile pe care cat de repede le-am invatat tot asa de repede le-am uitat, iar cand am ajuns la PhD am fost nevoit sa invat toate regulile astea din nou pe cont propriu din carti americane in care aceste concepte sunt explicate de 100 de ori mai normal. Sistemul Moldovenesc de invatamant are nevoie urgent de o curatire a curiculumului pentru a o oferi mai multa flexibilitate absolventilor in alegerea carierei de viitor.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ai dreptate, dar sa nu uitam ca indiferent ce invatam la scoala fie rahat chiar si 100% de procente scoala nu scoate specialisti ci oameni care au capacitatea de a invata si de a face cercetari singuri. Sigur este important si continutul ce se invata. In privinta la exemplu de mai sus pentru ce ne trebuie algoritmi nu cred ca e cel mai bun pentru a demonstra ca intradevar trebuie de invatat matematica din scoala. Tipul numeric care e scris mai sus este folosit de calculatoare, tu doar introduci datele si primesti raspunsul, simplu nu vad o problema daka nu stii ce e asta log!!! Aproximarile Taylor nu se invata la noi in scoli, fii sigur de asta, maxim/min asta trebuie.
      Fac mate peste hotare si vreau sati zic ca absolvent a liceului MD am avut o pregatire bunicica in comparatie cu studenti de aici.

      Ștergere
    2. Eliade, clasa a 10, profil real, anul 1997: noi faceam aproximarile lui Taylor (clasa olimpica cu proleme pe acasa intrebari de la olimpiade); faceam trigonometrie avansata care n-am mai folosit-o niciodata dupa terminarea scolii, si multe alte prostii care in viata reala sunt folosite de foarte putini oameni... Maximizare si minimizare la ce folos iti trebuie la liceu explicati-mi si mie?! Ma pregateam sa intru la BBV la ASEM in 1999 si ma pregateam dupa manuale pregatitoare pentru universitateli rusesti cu probleme de optimizare iar la facultate nici pe departe n-am invatat asa ceva, se pune intrebarea pentru ce aceste chestii au fost introduce in curiculum?!

      Eu nici la MBA n-am facut nimic legat de maximizari (in schimb am facut statistica, regresii, analiza riskurilor si evaluarea companiilor si activelor financiare)... am ajuns de abia la PhD sa fac probleme de optimizare cu constrangeri si folosirea multiplicatorilor Lagrange.

      Stiu eu ce se invata in scolile Moldovenesti... Isi bat joc de copii.

      Ștergere
  2. Apropo, modelul Black Sholes nu intotdeauna este eficient in estimarea derivativelor.

    Dar in general ma mira ca in Moldova se folosesc aceste modele care in mare parte se bazeaza pe conceptul de "rationalitate a investitorilor", avand in vedere lipsa totala de rationalitate a investitorilor moldoveni, respectiv estimarea costului capitalului bazat pe riscurile anticipate chiar nu vad cum e posibila in Moldova. :D

    RăspundețiȘtergere