facebook

vineri, 21 noiembrie 2014

Doua istorioare

Vreau să vă povestesc două istorioare.

Prima a avut loc câțiva ani în urmă. Ieșisem la o bere cu un prieten de la facultate, care era în vizită în Chișinău. El (acum europarlamentar, atunci angajat al Comisiei Europene) povestea despre situația din România și a ajuns discuția și la dosarele penale intentate pe numele lui Adrian Năstase (încă prim-ministru atunci). Și colegul meu a spus următoarele:
„Când au susținut integrarea europeană în campania lor electorală, și au început toate aceste procese, Ei nu înțelegeau încă că ele, procesele, după un anumit punct vor deveni ireversibile. Și că atunci deja indiferent de voința Lor, legea devine lege, justiția devine justiție, și lupta cu corupția devine adevărată luptă cu corupția, nu doar una declarativă. Și această luptă îi va viza absolut pe toți, indiferent de poziția lor. E ironic aceea că Năstase a inițiat procesele în urma cărora acum va trebui să părăsească arena politică.”

Aceea ce și s-a întâmplat în scurt timp.

A doua istorioară e una recentă. La o discuție cu doi funcționari de stat cu funcții înalte de la noi, a avut loc și următorul dialog între ei:
„- Da tu înțelegi că, dacă după alegeri continuăm mișcarea spre Europa, apu o să fie sfârșitul?
- Da, îmi dau seama.
- Și se vor termina toate schemele și variantele de până acum?
- Aha, și toată lumea care a făcut „chestii”, se va vedea ca în palmă…
- Păi da, la fiecare pas rămân urme, documente, și numai dorință să fie, o să se vadă tot. Iar dacă continuăm să mergem spre Europa, numaidecât o să scoată totul la suprafață.
- Și atunci sigur lumea va trebui să-și ia tălpășița din țară… să caute state care nu au acord de extrădare cu Moldova sau cu Europa.
- Mda…
- Mda…”

(Eu am redat aici versiunea prescurtată și descifrată a dialogului, în realitate el era plin de interjecții de suspans, priviri cu subînțelesuri și pauze lungi pline de gânduri grele.)

Păi iată. Eu tare vreau ca unele procese care sunt parte iminentă a mișcării spre Europa, să devină ireversibile. În special acele legate de lupta cu corupția. Eu vreau ca peste câțiva ani să vedem cum unul după altul vor merge la pușcărie. Sau vor fi marginalizați și-și vor pierde influența și averile.

Haideți în Europa. 

3 comentarii:

  1. Propun continuarea dialogului :)
    - Mda ...
    - Mda ...
    - Si shi de facut ??
    - .....
    - Eu cred "v p#zdu" cu evropa!!!
    - Buna idee, nah#i noua ea ne trebuie :) :)
    - Eu deamu am inceput sa cred ca voi chiar vrei cu Europa :) ?
    - Da, da vrem, dapcum :D vrem.
    - Buna gluma a fost cu evropa, eu deamu chiar cautam tara de unde galiak cu extraditia.

    RăspundețiȘtergere
  2. Pana la urma in Europa nu este coruptie la nivel jos, gen doctori, notari, etc.. Insa la nivel inalt, cand se descopera, ajunge la sume inmense. Recent in Spania a iesit la iveala un posibil caz de coruptie de peste € 3.000 milioane.
    Sa nu credeti ca in Europa merge totul "super-buper" :S
    Sa ramana clar ca ma refer aici numai la coruptie. Ne trebuie zeci de ani sa putem ajunge la un punct acceptabil, si trebuie o schimbare totala in atitudinea populatiei.
    Restul aspectelor, gen nivel de viata, nici nu putem face comparatie. Asta ramane pentru alt post :)

    RăspundețiȘtergere